Velkommen til
Ovenstående kan være én af forklaringerne på, at samarbejde med virksomheder og udviklere i en produktudviklingsproces passer godt til Egmont Højskolen.
Annie Christensen, der er højskolelærer på Egmont forklarer: – Hvor kan virksomhederne ellers gå hen, hvor alle typer af handicap findes? spørger hun retorisk. Egmont har derfor en stor berøringsflade, og institutionen får mange henvendelser fra eksempelvis studieprojekter på jagt efter indsigt, journalister på jagt efter en historie og virksomheder på jagt efter gode ideer. Ifølge Annie Christensen, fordi de søger viden og kan finde inspiration blandt eleverne og den afslappede stemning, Egmont har til det at være et menneske – med handicap.
Den Innovative Bruger
De seneste tre år har højskolen gennem HandiVision-projektet sat fokus på at opbygge elevernes kompetencer inden for idégenerering og innovation. Højskolelærer Bertil Sidenius har undervist en række elever i kurset ”Den Innovative Bruger”.
– Ideen kom snigende, at vi ville uddanne vores elever til at være brugere, som virksomheder og udviklere kan sparre med i deres produktudvikling.
– Vi har en masse elever, der er interesseret i egen hverdag, men der gik noget tid, inden vi fik konceptet til at fungere. I dag kalder vi samarbejdet med virksomheder for Den Innovative Bruger-lab. Vi inviterer firmaer til huset og arbejder med forskellige cases, siger Bertil Sidenius.
Han understreger, at de ikke er kommet sovende til erfaringerne, og han pointerer, at samarbejdet med virksomhederne og udviklere kan være krævende. Derfor er en forventningsafstemning rigtig vigtig.