Artiklen er et eksplorativt studie af forskellige ledelsesformer og deres betydning for resultaterne af innovationsworkshops.
I artiklen undersøger de via fire forskellige gennemførte innovationsworkshops, hvordan ledelsesform og den operationelle metode påvirker resultaterne (produktet).
Casene stammer fra Handivision1, hvor målgruppen og brugergruppen primært har været personer med fysiske funktionsnedsættelser.
Deres analyse indikerer, at et strategisk valg af ledelsesform i forbindelse med en
innovationsworkshop kan hjælpe projektledelsen og dennes interessenter til at nå det
ønskede mål med processen. Analysen indikerer fem tydelige tendenser, som er
interessante for projektets målsætning:
- En leder med rolle som facilitator har sin styrke, hvor gruppen er rimelig
homogen både videnmæssigt og forståelsesmæssigt, og hvor gruppen samtidig har et vidensniveau, hvor selvledelse er mulig. Når diversiteten i blandt
deltagerne bliver stor, er lederens rolle som facilitator ikke den optimale
sammenlignet med den konsulterende rolle.
- En leder som konsulterer, dvs. hvor lederen selv medvirker i processen som
deltager, leder, provokatør og dialogpartner, er velegnet, når diversiteten er stor
blandt deltagerne, og hvor flere i gruppen er passive, f.eks. grundet deres
generthed, funktionsnedsættelse og/eller deltagernes angst for at virke
uvidende sammenlignet med andre meddeltagere.
- At mødes fysisk under en innovationsworkshop har betydning for måden hvorpå
deltagerne bliver inspireret af - og lærer af hinanden samt deres evnen til at
blive konkrete
- Online user communities, som styres af en konsulterende leder, resulterer i stor
udstrækning i problemorienterede forslag og ideer, hvor dynamikken deltagerne
imellem er svær at opretholde
- Online user communities, der ikke styres eller ledes i processen, resulterer i
større udstrækning end ved mere styrede forløb i problemerkendelse frem for
forslag og ideer til nytænkning.
Artiklen skal præsenteres på Det Danske Ledelsesakademis Konference
Aalborg Universitet den 6.-7. dec. 2010.
Læs artikel (pdf).